Monday, January 24, 2011

Susahnya..nak bagi orang paham

Uishh..minda aku terasa letih yang amat. Letih kerana sibuk memikirkan bagaimana cara nak menyalurkan semangat yang positif dekat staff-staff RazzaQ Pharmacy. Sebab, aku sendiri pun tak tahulah macam mana nak cakap samada aku dan suami sahaja yang mungkin mengalami masalah yang sebegini atau orang lain pun mungkin mengalami masalah yang sama? Very difficult to get an employee who is aware of its responsibilities as an employee. *sigh* and *sigh* again.

Hard to say, sometimes the workers are not to be transparent with the employer. They always present themselves as if they were hard workers. Tetapi bila majikan takde, mereka bersorak gembira kerana mereka akan berpeluang untuk duduk goyang kaki sahaja. They seem to come to work as a condition untuk dapatkan gaji pada setiap hujung bulan. Langsung takde perasaan bersalah. Seolah-olah makan gaji buta. Tak boleh ke mereka semua bagi sumbangan yang setimpal kepada majikan?

Tahukah mereka yang kerja ini merupakan satu ibadah jika ia mematuhi garis panduan yang dikehendaki syarak. Janganlah pula menganggap kerja ini sebagai satu bebanan yang berat untuk dipikul semata-mata hanya untuk mendapatkan upah atau hasil. Disebabkan itu mereka sentiasa bersikap sambil lewa, tidak beretika dan tiada kualiti.

Memang ada kebenaran pada kata pepatah melayu " Kalau hendak melentur buluh, biarlah dari rebungnya." Bila dah besar panjang kalau ditegur cepat aje mereka melenting, melatah. Apa salahnya, sekiranya mereka mengambil teguran itu sebagai satu sudut pemikiran yang positif. Cuba perbaiki kelemahan yang ada pada diri kita. Cuba meningkatkan kualiti yang telah sedia ada kat dalam diri kita. Ini tidak, apa yang ditegur seolah-olah mencurahkan air ke daun keladi. Bagai pahat dengan tukul, sekali diketuk sekali bergerak. Sekali kita tegur, buatlah dalam masa dua tiga hari. Selepas tu dah berbalik kepada perangai asal. Memang susahlah nak memotivasikan pekerja ni kalau diri sendiri yang takde sikap tersebut.

Pepagi lagi dah start brainwash bebudak ni. Kadang-kadang stress jugak dengan kerenah mereka. Harap-harap lepas ni tak berulang lagi perkara yang sama. Dan harap-harap jugak selepas ni tak kedengaran lagi aduan daripada pelanggan-pelanggan tetap kami tentang perangai pekerja kami. Harap harap... urmm,betapa tingginya harapan kami dekat korang semua..kalau korang nak tahu. So, please!!

No comments:

Post a Comment