Friday, December 17, 2010

This Land..is your land???


Jumaat 17/12/10

Baca aje title kat atas..cam ntah ape2 kan.Aku pun tak tahu kenapa keluar macam tu dari kepala otak aku yang gila2 bila ber'blog'ging neh.. kesal.. Semalam masa kuar ngan hubby tak tahu ke mana hala tuju kami. Main redah aje. Mula-mula pergi ke Mesra Mall
tujuan utama kami bank. Hari jumaat semua bank tutup kecuali dekat Mesra Mall. Lepas tuh hubby ajak tgk wayang cerita ngangkung tapi aku tolak sebab dah banyak kali aku pergi sana untuk menonton cerita tu. Setiap kali pergi mesti FULL.



So, kita orang berpatah balik menghala ke kuala Terengganu. On the way to KT, cik suami ada cakap dah boring dah asyik lalu jalan yang sama aje setiap kali nak pulang ke kampung. Apa kata kali ini kita cuba tukar jalan pula kata dia.So, untuk dapatkan kelainan seperti kehendaknya dia pun menukar arah perjalanan kami sebaik sahaja sampai dekat simpang yang menghala ke kampung Tok Kah. (...hehhehehe..ini pun guna garmin tau..) betapa canggihnya dunia sekarang..bermula di hujung jari sahaja.



Untuk mengisi ruang kosong di antara kami berdua, tetiba aje keluar topik macam mana nak jadi KAYA DENGAN CEPAT means cepat kaya..hehehehe... Apa perniagaan yang boleh membawa profit yang tinggi tanpa high risk??? urmmm ada ke perniagaan yang memberi pulangan yang banyak @ tinggi tanpa sebarang risiko erk? setahu aku dan sepanjang pengetahuan aku semasa belajar dulu pun mengatakan " High Risk High Return". So takde apa-apa yang mudah dalam dunia ni kan? Sentiasa kena berusaha untuk mencapai sesuatu yang lebih baik. Sebab itu semakin tinggi ilmu seseorang semakin tinggi la martabat seseorang itu. betulkan?

Kemudian beralih pula kepada topik TANAH. Di kiri-kanan sepanjang perjalanan kami banyak tanah2 kebun yang di usahakan oleh landlord. Agaknya. Aku main agak-agak aje. Sebab aku sendiri pun tak tahu apa2. Tanah sangat bernilai pada masa ini berbanding masa dahulu. menurut cerita Mak dan Ayah aku dulu dia orang hanya bayar duit Rm50 sahaja dan kerajaan berikan tanah sebanyak 6 ekar setiap seorang. Wow! can you imaging that.. 6 hectars?? banyak tu kan. Sekarang..6 ekar maunya tak pergi dengan harga 1 million depend on location. Lagi elok @ strategik tanah tu berada lagilah melambung-lambung harganya. Hebatkan?

Berbalik kepada sejarah kita. hubby aku pun ada cakap pasal Abdul Rahman Limbong. Kalau korang still lagi ingat tentang sejarah ni. Aku rasa mesti korang tak ingatkan @ tak berapa ingat? sebab rata-rata dan majoriti pelajar2 sekarang ramai yang tak suka history subject. Termasuklah aku juga. Boring! tapi tanpa sejarah dimanakah kita sekarang?? Kalau dulu Haji Abdul Rahman Limbong menentang para penjajah asing, british mengenakan cukai tanah kepada orang melayu yang membuka tanah untuk pertanian dengan mengatakan TANAH yang dibuka olek rakyat itu adalah HAK ALLAH SWT. Aku rasa kisah ni ada dalam subjek sejarah masa form 2. Peristiwa kebangkitan tani tahun brp tak ingat. Korang leh google sendiri atau buka balik buku sejarah form 2 @ form 3 macam tu la kot. Itupun kalau korang rajin..hehehhe..

Bila baca atau ambik tahu pasal sejarah. Rasa macam sekejap aje masa berlalukan? Bertuah dan bersyukurnya aku kerana dilahirkan di sini. Terima kasih lah kepada Tokoh-tokoh perjuangan Islam di bumi Terengganu.

No comments:

Post a Comment