Sunday, September 11, 2011

BUMI GAJAH PUTIH

Cuti yang lalu, aku sekeluarga menyertai konvoi dengan kelab kereta estima (MEOG) menjelajahi ke Bumi Gajah Putih, Thailand.

Thailand dikenali sebagai negara 'Gajah Putih' kerana rakyat di sana menganggap 'gajah putih' sebagai simbol kedaulatan, pengiktirafan kuasa Raja oleh kuasa-kuasa ghaib dan lambang kesucian sekaligus menjadikan haiwan itu dipelihara dan dijaga begitu rapi. Haiwan ini juga merupakan simbol kebanggaan Raja negara Thai.

Akhirnya kami semua sampai ke sempadan Thailand (sadao border) untuk uruskan kemasukan kereta kami ke sana. Untuk pengetahuan korang semua, di sini terdapat zone ' No Mans Land' di antara stesen imigresen Thai dan stesen Malaysia. Terdapat kedai bebas cukai dan asas Angkatan Tentera Malaysia ditengah-tengah. Dekat sini aku tak sempat nak snap gambar kerana sibuk duk uruskan pasal visa kenderaan kita orang. 


Sebaik sahaja aku melepasi Sadao Border ni, terus nampak haiwan yang menjadi lambang kedaulatan negara mereka. Gajah-gajah ni selamba je jalan-jalan kat atas jalan raya. Gerun juga aku tengok. Silap haribulan, dibuatnya gajah tu mengamuk, di pijaknya kereta yang lalu lalang kat situ.. isk! hancurrrr leburrrr la jawabnya.
Aku dah menghampiri pintu gerbang Hat Yai. Seronoknya!! Sampai di Hat Yai terus cari kedai makan. Makanan kat situ memang sedap sangat. Lazat hingga menjilat jari. 

Tapi disebabkan terlalu pelahap mengadap makanan, aku terlupa pulak nak snap gambar. Masa tu cuaca amat panas. Terasa bagaikan matahari betul-betul duduk kat atas kepala. Eeee...kalau betul-betul terjadi macam tu camner??? Nauzubillah... Mintak selisih malaikat 44.


Setelah usai sesi menggemukkan badan, kami beralih pula ke tempat penginapan kami di Hat Yai.. iaitu di Hat Yai Paradise Hotel & Resort. Not bad la service hotel ni. Tapi yang lawaknya, aku beria-ia cakap omputih dengan recepcetionist girl hotel ni. Tetiba cakap " Akak boleh kecek klate dok kak?". hampeh betul!! kalau aku tahu dari awal lagi aku dah cakap kelantan. Takde lah aku nak susah payah susun ayat kat dalam kepala aku ni. Lagipun, aku ni bukannya fasih cakap omputih pun. Tersedak..tersendu..tersedan dibueknyooo yeooop!



Yang ini pulak dikenali sebagai Floating Market ataupun lebih dikenali sebagai THALAT NAM KLONG HAE.

Thalat = pasar, Nam = air , Klong Hae adalah nama sungai di situ.
Meriahkan tempat ni.


Sentiasa dikunjungi oleh pengunjung dari pelbagai bangsa dan bahasa yang bertandang ke sana untuk melihat keunikan orang-orang di sana berurus niaga di atas sampan. 

Mak cik, air satu!! He He He


Inilah suasana mereka berurus niaga. Menarik!!  kan???..

Keadaan jalan raya dekat sini dah mula meriah. Kenderaan dah semakin banyak. Ini adalah jalan menuju ke wet market.


Kesibukakan di pasar basah.


Cili kering dijemur di atas simen tanpa sebarang alas.



Carrefour kat Thailand..macam kat Malaysia jugak.



Pintu gerbang zoo, jalan utama nak ke sana. Dulu jalan lain, sekarang dah tukar dah. Nak sampai kat sini kita orang tersesat sebenarnya. Sebab map yang suami aku update kat GPS merupakan map lama. Last sekali kita orang ikut signboard je. Akhirnya jumpa la zoo ni.


Tengok tuh! Jinak-jinak rusa kat sini..





Rusa ni dapat makan free. Nak bagi makan rusa ni kena beli makanan dia 10 bath (RM1)






will be continue..

4 comments:

  1. BEst!!!!

    Teringin nak join convoy macam ni..
    Gajah tengah jalan tu mmg seriau!

    ReplyDelete
  2. @Daddy Ziyyad : mmg best sgt lah. Kalau DZ nk join kita org konvoi jom ar. nnt bila budak2 dh hbs exam ingt nk p kuala sepetang dgn tanjung dawai lak..

    Jom!!

    tgk cm tu pun dh seriaukan? :)

    ReplyDelete
  3. kuala sepetang??? cantik tu awakkk...
    nak ikuttttt

    ReplyDelete
  4. @DrSinga : Jommm arrr...bestnya. Dapatlah kenal2 dgn Doc hehehehe..

    ReplyDelete