Tuesday, September 13, 2011

ASPARAGUS GORENG


Semalam, setibanya aku di rumah selepas berpenat lelah bekerja, terus bergegas ke dapur untuk memasak pulak. Orang perempuan ni...bila dah bergelar seorang isteri dan ibu, sibuknya mengalahkan Perdana Menteri la lagaknya. Ha! termasuklah dengan aku sekali.

Walaupun terasa jugak nak menjerit (kerana penat) dan kadang kala bila dah tak sempat nak menguruskan rumah dan sebagainya, terlintas jugalah hendak menggunakan khidmat bibik pada masa tuh. Tapi bila rumah dah nampak kemas dan bersih, kalau aku tengok muka bibik time tuh..rasa menyampah pun ado. NO PRIVACY kan?

Akan tetapi, apa-apa pun aku berpuas hati kerana aku dapat lakukan semua kerja untuk suami dan juga anak-anak dengan kudrat ku sendiri...dengan tulang empat kerat ni tanpa banyak mengeluh. Sentiasa ingat bahawa ini semua adalah untuk mendapat keredhaan suami dan juga Allah s.w.t. Walaupun kadang-kadang, kelam kabut jugak jadinya. Tetapi..Alhamdulillah, suami ku sangat memahami diri ini. Terima kasih!
Semoga Allah sentiasa membalas kebaikkan abang terhadap keluarga abang.   :)

Semasa duk mencari stock apa yang boleh aku masak untuk keluarga semalam, yang aku jumpa kat dalam peti ais aku hanyalah asparagus, cendawan korea, capsicum dan ayam sahaja. Hurm...Boleh la untuk buat alas perut pada malam itu.

Pertama kali makan asparagus ni, memang enak sangat. Dengan rasa lembutnya, rapuhnya, berlemaknya..uish..yummy..yummy...

Korang cuba lah. kat bawah ni nanti aku kongsi cara-cara nak memasaknya. Senang sangat. Cepat dan mudah serta berkhasiat.


Step 1 : Rebus dulu asparagus tuh. tak payah nak rebus lama-lama sebab asparagus ni lembut. Sekejap sahaja.


Step 2: Toskan asparagus rebus tadi. Kemudian masukkan kedalam air yang telah diletakkan ais. Yang ni nak pastikan asparagus itu sentiasa kekal hijau.


Yang ni adalah cendawan korea (ini aku yg panggil, nama cendawan ni aku xtau sbnrnya) dengan lada benggala.

Step 3: Tumis ler bawang putih, bawang merah, halia,capsicum dan akhirnya ayam. Kemudian taruk sos tiram  sedikit dan sedikit garam..last sekali masukkan asparagus dan terus angkat. Tak nak lama2 sbb kita dah rebus asparagus di awal tadi. kalau korang suka manis-manis gitu, boleh la taruk gula sket. Tp bagi aku dah cukup dah taruk garam sbb sos tiram pun dah manis kan.


Akhirnya...dah siap! Sedia untuk dihidang dan dimakan bersama keluarga! hehehehhe..


P/s: Maaf ler ye..Minggu ni mood untuk berblog dah kembali. Terima kasih kepada GB kerana sentiasa bagi support kepada saya :)


9 comments:

  1. nampak sedap..
    asparagus rasa dia camne. ta penah try lg

    ReplyDelete
  2. asparagus. brokoli. terung. bendi. bayam.

    sume faveret! hihihi~

    *yeay mood sudah datang!

    ReplyDelete
  3. Asparagus bagus untuk dapat gout..
    :)

    ReplyDelete
  4. @Alien : Sedap mmg sedap. Tak pandai nk bgth rasa cmner..tp rapuh sgt..kriukk..kriuk..lagi.

    ReplyDelete
  5. @GadisBunga : sama la kita. tp..bila baca komen Dr Singa, takut la plak.nnt kalau uric acid tinggi...xdpt dh nk nolong ha..

    ReplyDelete
  6. @DrSinga : eeeee...takut! xnk mkn slalu la..sekali sekala je..

    nk jugak mkn tuh ngeh3~

    ReplyDelete
  7. wah..saya suka asparagus. leh try resepi ni. simple.. tq share kakak :)

    ReplyDelete
  8. @Nur Ayuni: hehehehehe....sekejap je msk asparagus ni.nnt cuba la :)
    Sharing is caring....

    ReplyDelete
  9. gambar yg cun boleh naik kan selera!

    ReplyDelete