Tuesday, March 1, 2011

HIDUP INI SEPERTI BERMAIN YOYO

* cu teka jari sapo tuh? :p


Pernah bermain yo-yo? Semakin banyak kita membaling yo-yo semakin banyak dia datang kembali bukan?
Sama juga dengan tangan yang memberi lebih baik daripada tangan yang menerima. Tetapi mesti kena ingat bahawa tangan yang memberi itu hendaklah memberi dengan penuh keikhlasan dan diikuti dengan niat yang betul.

Kadang-kadang aku terkilan jugak dengan sesetengah pandangan kawan-kawan yang selalu aje terlepas cakap, " Alah! orang ni banyak duit tapi kedekut yang amat!." Korang tahu ke apa yang 'orang kaya' tu dah buat? Untuk pengetahuan korang semua, setiap perbuatan baik yang kita lakukan tidak perlulah dihebahkan. Dan bila nak berkata-kata tuh pandanglah kiri kanan depan belakang sebelum membuat sesuatu spekulasi terhadap seseorang.

Daripada kita duk mengutuk orang lain,apa kata kita sama-sama buat. Sebab untuk memberi tidak semestinya dari golongan yang berada kan? Untuk memberi bukan sahaja dengan wang ringgit. Ayuh!

3 comments:

  1. betul...manusia tak sepatutnya menilai perbuatan orang lain...takkan lah orang nak buat baik nak heboh kan...and orang tak senyum tak semestinya sombong kan...hehe

    ReplyDelete
  2. yup..setuju ngan zira..stuju jgak ngan fabulous mummy tu..hehehe...biasalah zira,mulut orang kannn...yg penting Allah tahu apa yg kita buat!:)

    ReplyDelete
  3. FabulousMummy:Itulah,bg org2 yg slalu fikir negative slalu la timbul ayat2 mcm tuh. tk senyum salah,kalau dh memanjang senyum pun jd mslh jugak kt diorang. Tak kenal maka tak cinta kan?

    Shida: agreed jugak ngan k.shida. :)

    ReplyDelete