Thursday, November 4, 2010

Tom Yam Putih...Slurrrpppp!!!


Tetiba aje mengidam nak mkn tom yam putih..terus masak.Simple sahaja but delicious...slurppp...

Tom yam..satu nama makanan yang paling sinonim dalam hidup aku. Kalau korang nk tahu..tom yam ni la makanan kegemaran aku. Macam mana ye aku mula suka dan tertarik dengan tom yam ni ?? Masih lagi aku ingat, al kisahnya bermula ketika aku pergi jalan2 dekat rumah kawan aku. Nama kawan aku ni , suzi. Hai suzi!!..kalau hang ada baca blog aku neh..jangan marah erk sebab aku mention nama kau kat dalam ni. *peace* HAHAHAHA...

Aku dengan Suzi ni adalah kawan rapat semasa kita orang kat sekolah menengah. Selalu berkongsi apa-apa masalah, suka duka, pahit manis dalam sebuah ikatan persahabatan. Dan sekarang still lagi jadi kawan yang paling rapat dengan aku. Thanks for your relationship..'setia kawan'. Memandangkan persahabatan aku dengan suzi memang agak rapat.. rapat yang macam mana ye? okay..keluarga suzi, aku dah anggap macam keluarga aku. Emak suzi pun aku panggil dengan panggilan mak. Dulu-dulu aku selalu la study kat umah suzi dan tidur kat sana. Rumah dia pun dah jadi macam rumah aku sendiri.Dan dia pun sama jugak macam aku. VICE VERSA. That's why la aku cakap "rapat".

Nak dijadikan cerita dan rezeki aku..suatu hari aku pergilah jalan-jalan kat umah suzi ni. Sebab bosan sangat duduk kat rumah masa tuh. Aku ni anak bongsu. Jadi takde adik untuk aku buat kawan sembang. Nak sembang ngan abang aku yg tua 6 tahun daripada aku, huh...jangan harap!. Sibuk je memanjang dia dengan kawan-kawan sekampung. Kebetulan Kak Long dia masak lauk tom yam. Masa tu..aku tak pernah lagi makan tom yam. Sebab kat umah, mak aku tak pernah masak lauk tom yam neh. Aku pun tak tunggu lama untuk merasa lauk yang kak long masak tu sebaik sahaja kak long mengajak aku join makan tengah hari kat umah dia hari tuh. Perghhh....sedap.

Selepas daripada hari itu, kat rumah..akulah yang memperkenalkan tom yam tu kat keluarga aku. Setiap kali nak makan tom yam, arwah ayah yang aku panggil 'BAK' dan juga abang aku selalu aje suruh aku masak. Hehehehe...katanya bila aku masak best!! Abang aku tu kuat ampu aku. Kalau nak makan apa-apa dia takut nak suruh mak aku buatkan untuk dia. Alih-alih, aku yang jadi mangsa keadaan. Kesian kat diri sendiri sebab ada abang macam tu..hehehehe.. Shamsul a.k.a Wan *SORRY!!*

Boleh dikatakan setiap malam aku makan tom yam + meehun. Selepas study mesti ada makanan tu untuk aku.Arggggghh... Rindunya saat-saat semasa bergelar pelajarkan?

Tapi satu aje yang buat aku terkilan. Di saat akhir arwah Bak masih ada, mak aku bagitahu dekat aku yang arwah teringin sangat nak makan tom yam yang aku masak. Masa ni aku dah kawin. Duduk jauh daripada keluarga. Jadi tak dapatlah nak buatkan untuk dia. Itulah yang buat aku rasa tersangat terkilan dan terkesan berbuku di hati. Sebab ajal maut di tangan Allah. Kita sendiri tidak tahu berapa lama kita dapat hidup di dunia ni kan?

No comments:

Post a Comment