Saturday, October 23, 2010

Express and Simple Cooking For My Family

Masakan ringkas untuk santapan kami sekeluarga

Semalam aku pergi jalan-jalan kat flea market. Jalan punya jalan terpandanglah kat seseorang yang sangat familiar bagi aku. Mana taknya..orang itu adalah customer tetap RazzaQ Pharmacy. Aku pun apalagi, dah terjumpa orang yang aku kenal mestilah dengan jujurnya menghadiahkan senyuman manis (manis ke? entah-entah aku aje yang berasa manis.padahal pakcik yang tengok tu pun luuugaaa...AHAHAHA...) kat Pak cik tu. Pak cik tu pun bagi respon baekk punya. Dia hadiah balik senyuman kat aku. Aiii..sesi balas membalas senyuman pun bermula antara pak cik tu dan aku..hahahhaa..

Rupa-rupanya Pak cik tuh jual ikan kt flea market. Aku nampak Pak cik tuh dah start buka mulut.Ni soheh nak tegur aku tuh (dalam Hati). Sah! " Adik, tak mahu beli ikan ke? fresh-fresh ni harga pun berpatutannnn." Aku pun tersengih-sengih macam monkey dapat flower. Tetiba laju aje mulut aku cakap " Boleh jugak pak cik. Bagi ikan selayang ni half kilo." Dalam hati aku menyumpah seranah.pasai apa mulut aku ni celupar sangat neh. Laju aje cakap mahu ikan. Padahal tadi niat di hati lain sebelum aku menapak ke flea market neh.

Dah terlanjur beli ikan, mestilah kena beli barang keperluan memasak yang lain kan? Aku pun mengorak langkah menyusuri deretan-deretan gerai para penjual sambil memerhati keperluan dapur yang aku sendiri tak tau nak masak lauk apa untuk makan malam neh. Sebab tak dirancang dan terancang kat dalam kepala otak aku nih. Tiba-tiba aku terpandang buah' labu air'. Hurrmmmm...*ting!* i've got an idea! :)

Seusai membeli aku terus pulang ke kedai Razzaq Pharmacy. Actually, masa aku lebih banyak kat kedai berbanding di rumah. Jadi, bahagian belakang kedai ni husband aku renovate seakan-akan rumah supaya aku dan yang paling utama anak-anak kami selesa ketika mereka berada di sini. Barang-barang dapur pun ada sekadar ala kadar aje..hahaha..

taknak cerita apa-apa lagi.... LET'S START COOKING!!

Air teh tarik yang x berapa nak tarik..hehehe
Ulam ni just utk aku sahaja sbb Hubby mmg xsuka makan ulam

Ikan gorng xblh goreng siket2 sbb nnt tak cukup.Hubby ngan anak2 suka ratah.


Tanpamu x lengkaplah selera ku...


No comments:

Post a Comment