Tuesday, April 19, 2011

INNOCENT~



Aku gelak melihat telatah anak-anak aku. Mujurlah ada mereka dalam hidup aku. Kehadiran mereka membuatkan hati ini semakin tabah untuk meniti hari-hari yang mendatang. Semuanya demi anak-anak.  Semalam pun aku gelak lagi. Korang nak tau kenapa aku gelak???  HAHAHAHA...
Meh sini..datang dekat.. duduk rapat-rapat..

Biasanya, setiap kali masuk waktu solat aku akan suruh Sara ambik air sembahyang, pakai baju solat. Turut bersolat bersama dengan aku walaupun dia masih tidak fasih bacaan dalam solat. Al-fatihah, bacaan dlm ruku' dan sujud semua dia dah ingat. Cuma yang lain2 tuh belum lagi. Tak mengapalah. At least, dia tahu macam mana cara bersolat kan?

Semalam dia tanya aku,

" Mummy, asal hari ni mummy tak solat? Papa sorang aje yg solat kakak tengok. Kakak tunggu jugak mummy ambik air sembahyang, tapi...mummy tak ambik pun. Kenapa??

" Urmmm...( tgh pikir nak bagi jawapan apa kat si mulut pot pet neh) zuppppp!! terlintas dgn jawapan neh. sebenarnya, hari neh hari A.B.C mummy."

" Hari A.B.C tu apa mummy??"

" Hari 'Allah Bagi Cuti'!." ( sengih)

" HAHAHAHHAHA...nakal nguh mummy neh.Macam kakak belajar kat school aje..ABC sampai Z. Mummy pun ada jugop."

(Aiii...dia boleh gelak kat kita bila kita ckp mcm tu kat dia. Agak-agaknya apa yang dia pikir dekat kepala otak dia bila aku cakap macam tuh?)

Budak-budak...INNOCENT. Alangkah bagusnya dapat jadi kanak-kanak balik.tak payah nak pikir apa2. Makan. Tidur. main. *sigh*

10 comments:

  1. hahaha!!! dia dah mula alert tu.. budak2 mmg cepat belajar kan?

    ReplyDelete
  2. GB : Itulah.Budak2 mmg cpt bljr. Dia belajar dr pemerhatian persekitaran.Sbb tu bdk2 byk ikut prangai mak ayah dorang sbb masa dorang lebih byk dgn ibu bapa mrka.

    nnt bila GB ada anak, kome tau la nanti :P

    ReplyDelete
  3. cool la kak azira. dapat jawab soalan tu dengan bijak.terkesima saya dgn jawapan ABC. leh guna satu hati nanti..hehe. anak akak mmg alert. bijak! :)

    ReplyDelete
  4. Zira, cerdik and petah ekk cik kak tuu yek...Plus comel sgguh.Xpe nnt jupe nk cium2 and cubit2 pipi die...:)

    ReplyDelete
  5. Miss silent : hehehhe...ank k.zira yang neh dia suka bertanya.Budak2 mmg mcm tu kot.agak2 miss silent ms kecik lg byk tanya kan? thehehehhe

    ReplyDelete
  6. Ms Sweety : hahahaha...nakal! itulaa xsabar nk jumpa dgn awk.menghitung hari kita kat sini. Td baru ckp dekat abg,kalau xsibuk nnt anis kawen nkp jugak hukhukhuk~

    ReplyDelete
  7. zira...akak ni lagi parah nak menyusun ayat tau if Abg Am yang tanya,naper harini abang semayang berdua ngan papa jer..naper mama tak semayang sekali???huhuhu...apa2 pun,secara perlahan2 insyaallah mereka akan faham....comel sungguh pic si kakak itu...;))

    ReplyDelete
  8. Shida: Ha'ah kan.sbb abg am boy.ssh sket nk explain dekat dia.xpe,slow2 dulu nnt sampai masa dia akn tahu jugak hehehehe...

    ReplyDelete
  9. Wow!

    Cantik cantik gambar dalam belog ni...! Hasik kerja kamu seorang...?

    Ini kamera berkuasa tinggi ni.... uncle tahu!

    ReplyDelete
  10. thanks Uncle coz sudi singgah kat blog kita ni.
    Gambar2 dlm blog ni kebanyakkannya sy snap sndr n edit2 guna photoshop sket2.tp ada gak pau gambar hubby punya dan 'ter'ambik dr tenet.

    Ni guna kamera berkuasa D90 dan D300's.. hehehehe :)

    ReplyDelete