Wednesday, September 9, 2009

Ramadhan..kian meninggalkan kita..

Begitu pantas masa berlalu...tanpa sedar..hanya tinggal 10hr aje lagi kita berpuasa..sekejap aje rasanya..ramadhan pun kian melabuhkan tirainya..

Teringat plak zaman kanak2 dulu...dulu waktu puasa terasa lama sgt..bila tiba waktu asar..time tu la yg paling seronok.apa tak nya..time ni mak sibuk duk memasak kt dapur...aku plak sibuk duduk kt mak memasak..sbb nk ambik bau...huhu..

Lepas mak siap memasak...arwah ayah plak ajak pi bazar ramadhan..time ni lah bila tgk smua makanan,smuanya aku nak...ikutkan nafsu yg tgh lapar time tu..smua makanan yg ada kt bazar tu aku nk borong...

Bila hampir waktu berbuka..mulalah aku meringkuk kt bawah meja yang dh tersedia juadah untuk dibuat berbuka..abang2 aku selalu perli aku..katanya..'adik..makan aje lah nasi tu..sedih sangat duk nengoknya'... suka2 hati dia orang aje nk suruh aku berbuka...

Bila perut dah kenyang...mak ajak aku p sembahyang terawih..seronok bila mengimbau kembali kenangan di zaman kanak2. Seronok dapat pergi sembahyang terawih di bulan puasa..aku ngan sepupu aku duduk di saf yang paling belakang..ada ramai lagi la kanak2 yang sebaya ngan aku time tu..masa solat isyak tu..ok lagi..still lagi ikut tok imam..tapi tiba saat solat terawih..ada satu part tu memang aku xdapat lupa..

masjid tempat aku sembahyang tu..antara tmpat solat lelaki dan tempat solat wanita hanya dipisahkan oleh sehelai bidai (yang macam langsir gitu). Tiba masa sujud..siapa2 yang duduk betul2 tepi langsir tu pasti kena..bila bangun aje dari sujud..sedar2 dia dah duduk kat sebelah tempat solat lelaki..apalagi..terkejut sakan la minah yang kena tu..wakakaka...

Satu lagi..time sujud jugak la..dia orang sibuk nak jolok punggung orang yang tengah sembahyang..satu hari tu sepupu tersalah jolok punggung orang tua..dia tak perasan yang ada orang tua yang duk satu saf dengan kita orang..sebab kebiasaanya..saf last tu hanya budak2 yang sebaya dengan kita orang aje yang duduk 'port' tu..sekali tersilap cucuk...apalagi..melatah makcik tu..bising satu masjid...

lepas dari peristiwa itulah dah tak de lagi perbuatan cucuk-mencucuk gitu..sebab dah merah dah cuping telinga asyik duk kena dengar makcik tu 'berleter'.mak aku pun turut sama bising2..kalau aku teringatkan peristiwa ni..gelak dan senyum sorang2 la jawabnya..hmmmm...

Ada lagi satu crita lucu selepas pulang daripada terawih...masa tu jalan kat kampung aku tak macam jalan raya sekarang yang terang benderang dengan lampu neon bercerucuk di tepi jalan..so aku and the gang mula la usik minah ni sorang..dh siap pakai baju smbahyang tu..duduk dalam gelap kat bawah pokok jambu air 'mek cek de' (nama makcik kt kg aku)..time minah tu lintas kat bawah pokok tu...apalagi kitaorg pun goyang la pokok2 tu kuat2 siap dengan bunyi-bunyian lagi..nangis minah tu..sampai terkencing dalam seluar...kesian jugak la aku tengok dia..

Itulah...zaman kanak2...nakal semacam aje..nasib baik bila dah dewasa tak ada lagi sifat2 cam gitu..bila flashback balik semua kenangan tu...rasa rindu plak..kalaulah masa boleh diputarkan kembali..ingin rasanya kembali ke zaman itu...

Apa2 pun..aku sedih bila memikirkan bulan ramadhan yang penuh barakah ini akan meninggalkan kita semua.Semoga bulan ramadhan kali ini penuh bermakna buat aku sekeluarga..amiiiin.

No comments:

Post a Comment