Wednesday, December 22, 2010

Apa nak jadi??

Pepatah melayu lama kata, " Ikut resmi padi semakin berisi semakin tunduk" untuk mengambarkan sarat dengan ilmu, tidak ego, merendah diri seperti " Tak hilang bisa ular yang menyusur akar".

Sepatutnya seseorang manusia, mereka yang bila semakin dewasa..semakin sarat dengan ilmu dunia dan akhirat bukan menjadi besi buruk yang terbuang akibat dirosakkan oleh karat tetapi berkongsi ilmu dengan masyarakat yang memerlukan mereka.


"Aku telah dilantik menjadi khalifah kepada kamu
sedangkan aku bukanlah yang terbaik antara kamu.
Aku tidak pernah meminta kedudukkan ini mahupun
tersimpan pada hatiku untuk mendapatkannya
sebagai pilihan utama daripada orang lain. Jika aku
berlaku benar, kamu mesti membantu dan
mematuhiku dan jika aku menyesatkan, perbetulkan aku.
Patuhilah aku selagi aku mematuhi Allah dan Pesuruh-Nya.
Jika aku mengingkari mereka maka kamu
tidak perlu mematuhi aku".
Saidina abu Bakar As-Siddiq
Apa yang berlaku pada bangsa kita adalah semakin dewasanya orang melayu, semakin kaya raya dan berjawatan tinggi semakin takbur, riak, meninggi diri, semakin tamak dan semakin bakhil membuat orang meluat dan benci terutama pemimpin politik semakin tinggi jawatan yang dipegang mencucuk mata seperti mereka yang baru kenal agama dapat pembesar suara di surau, masjid dan madrasah, seperti sekuriti baru dapat 'wisel', kesian.

Lalang berubah-ubah mengikut angin yang bertiup kerana tak berprinsip, tak berilmu. Ahli agama yang semakin hari semakin tinggi ego dan keperibadian yang terpesong dari Al-Quran dan As-Sunnah tanpa disedari membawa umat Muhammad dari jalan siratul mustaqim. Apa yang ada dibawah kopiah putihnya siapa pun tak tahu kerana ramai yang macam ayam bertelur sebiji riuh sekampung, tak seperti penyu yang bertelur beratus, siapa pun tidak tahu.


" Jangan ditanya siapa yang berkata, yang penting apa yang dikata".
-Saidina Ali-

No comments:

Post a Comment